Daily Bulletin Italy

Zondag 25 mei 2014

Rond half 4 stonden alle families met de leerlingen op Rotterdam The Hague Airport klaar om op deze spannende reis naar Italië te gaan.

Een aantal leerlingen had nog nooit gevlogen dus dat was extra spannend voor hun.
Na gedag te hebben gezegd gingen we door de douane...waar grote hilariteit ontstond omdat mevr. Heerkens helemaal gefouilleerd werd.
Helaas had ons vliegtuig, door technische mankementen vertraging(de gordel van de piloot moest vervangen worden en moest uit Amsterdam komen) Gelukkig konden we na 20 minuten al boarden.
Bij aankomst begon het avontuur...doordat we iets te laat arriveerden waren de Italiaanse collega's eerst de groep uit Noord-Ierland gaan ophalen, op het andere vliegveld...en door de vage bewegwijzering stonden we ineens buiten zonder koffers...oeps! Gelukkig was het geen probleem en konden we alsnog onze koffers ophalen.

Na zo' n 45 minuten wachten kwamen Lucy en Maddalena ons ophalen en gingen we naar Montecompatri. Hier werden we op de parkeerplaats bij de school opgewacht door de ouders en de kinderen. Nadat we er zeker van waren dat ieder kind bij de juiste gastouder was ondergebracht wensten we iedereen welterusten en namen we afscheid.

Maandag 26 mei 2014

Vanochtend op school hebben we onze leerlingen weer ontmoet. De meesten hebben een goede nacht gehad en zijn verwend met een Italiaans ontbijt.
Nadat we welkom zijn geheten, hebben we een korte wandeling gemaakt naar het gemeentehuis alwaar we de burgermeester hebben ontmoet.

Na een kort officieel moment kregen we heerlijke Italiaanse hapjes aangeboden.
Vervolgens hebben we een korte stadswandeling gemaakt met de hele groep.
Montecompatri ligt bovenop een heuvel, en we hadden op de top dan ook een schitterend uitzicht over het land met daarachter de Apenijnen en aan de andere kant Rome.
Onderweg hebben we spontaan een mooie wijnkelder mogen bezichtigen die onder de huizen zijn uitgehakt in het vulkaan gesteente waaruit de "berg" grotendeels bestaat. Hier is een constante temperatuur van 14 graden en deze kelders worden al sinds 1000 na Christus gebruikt voor de opslag van wijn en ham.

Ook hebben we de kerk bezocht, het oudste gebouw in de stad.
Hierna liepen we door de smalle straatjes terug naar de school voor de lunch.

Dinsdag 27 mei 2014

Vanochtend zijn we een half uurtje later vertrokken naar Rome. Maar we hadden er enorm zin in! Het gaf ons wel even de gelegenheid om met iedereen te praten. En te horen wat ze allemaal beleefd hebben.

• Zo is Bas mee geweest naar een voetbaltraining, en mag hij vanavond mee naar een wedstrijd.

• Is Patrick getrakteerd op Italiaans ijs, waar hij ons heel jaloers mee maakte door te vertellen hoe dat was klaargemaakt en zijn ze in een ander stadje gaan winkelen.

• Amber heeft een meer in de buurt bezocht waar ze Olympische wedstrijden hebben gehouden.
  • Heeft Milou van de grootouders allerlei verhalen gehoord over de omgeving en het stadje.
  • Is Tatum babykleertjes gaan shoppen voor de tante van haar gastgezin.
  • Heeft Martine gezocht naar de weggelopen hond en gelukkig wel nog tijd overgehouden om te winkelen ;-)
  • Heeft Isa een horrorfilm gekeken en met de pasgeboren poesjes gespeeld.
  • Zijn Iyanla haar nagels weer mooi gemaakt.
  • En Robin heeft lekker rondgehangen met de Italiaanse jongens en zijn Italiaans bijgeschaafd.
Rome is een echte wereldstad, en het verkeer was erg druk, maar uiteindelijk kwamen we dan toch aan bij de Sint Pieterskerk. Deze hebben we bezocht en we hebben helemaal de top van de koepel beklommen. Een enorme klim met wel 320 treden maar het uitzicht was het meer dan waard!

Vervolgens een korte wandeling naar het kasteel van San Angelo, deze hebben we alleen aan de buitenzijde bewonderd. Waarna we langs de rivier en wat souvenirs stalletjes terug zijn gewandeld naar de bus.
Moe maar voldaan zijn de leerlingen weer met hun gastgezinnen meegegaan.

Woensdag 28 mei 2014

Vanochtend zijn we om half 9 weer richting Rome gegaan. Een druk programma wachtte daar op ons. Met heel veel lopen!
Allereerst hebben we het Colosseum gezien. Een groot amfitheater waar de Romeinen vroeger hun spelen hielden.
Vervolgens liepen we verder naar het Forum Romani. Hier waren in de Romeinse tijd de winkeltjes en de markten, verder werd er op de pleinen de festiviteiten gehouden voor speciale feestdagen.
Omdat we met een grote groep waren ( wel meer dan 50 mensen!) hebben we afgesproken dat iedere groep op hun eigen tempo mochten kijken welke bijzondere plekjes zij wilden zien.
Met onze groep zijn we richting het Pantheon vertrokken. Een tempel die vandaag de dag een mausoleum is voor de kunstenaar Rafaël en een aantal koninklijke leden.
Onderweg hebben we een heerlijk Italiaanse ijsje gegeten, dat kan niet ontbreken aan deze reis.
Na het Panthéon startte de zoektocht naar de Spaanse trappen, waar we afgesproken hadden met de hele groep. Hier bevind zich ook het Keats-Shelley house. 2 Beroemde dichters uit Engeland die beiden hebben gewerkt en geleefd hebben in Italië. Keats woonde in het huis die wij bezochten en is hier ook overleden.
Na dit bezoek hebben we ook onze groep gesplitst. Een deel is bij de Spaanse trappen gebleven en hebben daar wat gewinkeld onder de supervisie van onze Italiaanse collega Maddalena. Terwijl Lucy, een andere Italiaanse collega de andere groep nog heeft meegenomen naar de Trevi fontein en la plaza Navona.
Onderweg hebben we nog een beroemd schilderij in een kerk bezocht, Caravaggio van Michelangelo. We waren heel blij met onze persoonlijke gids!
Ons laatste verzamelpunt was op het plein van de mensen ( plaza del Poppolo) en vandaar uit terug naar de bus.
De leerlingen hebben leuke souvenirs weten te bemachtigen voor het thuisfront en ondanks de versleten zolen keerden we voldaan huiswaarts.

Donderdag 29 mei 2014

Vanochtend hebben de leerlingen lessen bijgewoond terwijl de docenten een bezoek brachten aan de basisschool en ook bij een aantal leerlingen in de les hebben meegekeken.
Het is leuk te zien dat veel dingen hetzelfde zijn, maar ook zo verschillend. Zo gaan (verstandelijk en lichamelijk!) gehandicapte kinderen ook gewoon naar de reguliere school in Italië. Zij hebben wel een begeleider maar volgen dus gewoon de lessen.

Net even voor de middag zijn we naar basisschool in Laghetto gegaan. Hier werken 2 van de Italiaanse collega's. Zij hadden houten letters voorbereid voor elk land. Op deze letters hebben de leerlingen een aantal gezegdes geschreven en mooi versierd. Alle letters samen vormden het woord Europa.

Ieder land schreef in zijn eigen taal en in het engels de gezegdes op die zij in hun land het meest gebruiken.
Het was een drukte van jewelste in de hal, maar ook erg gezellig en creatief!
Na het gezamenlijk werken aan het project voor literatuur, hebben we ook nog gewerkt aan het andere gezamenlijke project. Namelijk sport en spel.
Het gastland Italië had uit verschillende landen spellen en sporten voorbereid voor alle kinderen.
Ook werd de tarantella gedanst, een Engelse dans en een Turkse dans.
De dag werd afgesloten met het uitdelen van de certificaten en een barbecue georganiseerd door alle gastouders.
Morgenochtend gaat onze wekker vroeg...om 6 uur beginnen we aan onze terugreis...vol met verhalen, rijk aan ervaringen en mooie herinneringen!!