Reports the Netherlands

Dinsdag 19 mei 2015

Vandaag onze buitenlandse gasten getrakteerd op een vluchtig blik in ons jachtige bestaan: een bezoek aan Amsterdam.
Om 9 uur vanochtend bracht de bus ons naar Amsterdam. Allereerst zouden de leerlingen en docenten het museum Vincent van Gogh bezoeken....echter was onze reservering niet doorgegeven en konden we pas 40 minuten later van het mooie werk genieten wat onze vaderlandse schilder heeft gemaakt. In tweetallen kregen de leerlingen een opdrachten kaart in het Engels waarmee zij op eigen gelegenheid het museum mochten ontdekken.

Na het bezoek aan het museum kregen de leerlingen nog wat tijd om op souvenirjacht te gaan en rond te kijken...maar zij moesten ondertussen wel naar de rederij Lovers lopen om daar de tour over de grachten te doen.
Met een groep van bijna 70 mensen liepen we dwars door de stad moest  van A naar B.

Dat duurde iets langer dan ingeschat was. Het resultaat was dat de helft van de groep op tijd was voor de tocht over de grachten. Gelukkig was de buschauffeur bereid iets later te komen en kon de tweede helft van de groep met een volgende boot alsnog de tocht maken.
Na de tocht keerden we weer huiswaarts, moe van het vele lopen en de vele indrukken van onze mooie en grote hoofdstad!

Woensdag 20 mei 2015

Vanochtend verzamelden de leerlingen zich bij jeu de boer. Hier hadden we een mooi programma gemaakt om onze eigen achtertuin te ontdekken en onze gasten kennis te laten maken met onze natuur en cultuur.
De leerlingen waren in 4 groepen verdeeld samen met enkele docenten en gingen onder begeleiding van 1 van onze collega's de volgende activiteiten doen: het polderlandschap ontdekken, de natuur in het spookverlaat, een moderne boerderij en ook nog typische Nederlandse spelletjes. Een deel hiervan werd al steppend ontdekt. Wat veel hilariteit opleverde uiteraard.

Voor veel kinderen uit het buitenland was dit erg vermoeiend, zij zijn niet veel beweging gewend.
De weergoden waren ons gelukkig
gunstig gezind vandaag, we hebben het enorm getroffen.
Tussen de activiteiten door stond er steeds limonade klaar voor de leerlingen en aan het eind kregen zij een ijsje.
Het was een leuke maar enerverende dag voor iedereen, en dan moest er ook nog gekookt worden....

S Avonds was er een buffet, verzorgd door de ouders. Deze wilden wij ook graag in het zonnetje zetten, omdat zij deze week een uitwisselingsstudent in hun huis verwelkomen. Nadat zij een boeket bloemen in ontvangst namen werd er nog een leuke foto genomen van de familie en de uitwisselingsleerling. Er waren veel lekkere hapjes en er hing een gezellige sfeer. Hierbij dan ook nogmaals onze dank voor alles, inclusief de gezellige avond.

Donderdag 21 mei 2015

Om 9 uur vanochtend vertrokken we richting Rotterdam, alwaar we het havengebied zouden aandoen en ook meer zouden leren over het afvalverwerkingsproces in Nederland.
Omdat wij met een grote groep mensen zijn werden we wederom in 2 groepen verdeeld. 1 groep bezocht het AVR, een afvalverwerkingsbedrijf en de andere groep bezocht het BP, een opslag bedrijf voor olie, gas en andere energievormen.
Alle leerlingen moesten een helm op en kregen een veiligheidsbril. Vanuit de bedrijven kregen we een rondleiding op de terreinen. Naast deze rondleidingen hadden beide groepen een gids die de hele dag bij ons bleef. Deze vertelden allerlei wetenswaardigheden over het havengebied van Rotterdam.

Met de ferry werden we naar de tweede Maasvlakte gebracht alwaar we een overslagbedrijf voor containers bezochten en zagen we de boten binnenkomen bij de Nieuwe Waterweg.

Het was veel luisteren vandaag, en dit alles geheel in het Engels, al met al een vermoeiende en leerzame dag.

Vrijdag 22 mei 2015

Alweer onze laatste dag! Wat is de tijd snel omgevlogen!
Vandaag stond er een hele dag sporten op het programma. Het is grappig om te zien hoe onze buitenlandse leerlingen zoveel beweging niet gewend zijn, maar ze deden hun best.
Er werden 3 sporten gespeeld: voetbal, hockey en een combinatiespel van rugby met een frisbee.

Na de sportdag begonnen we met de BBQ. Deze sloten we af met het uitdelen van de certificaten en liedjes gezongen door onze eigen zeer getalenteerde Merel.

Na de BBQ namen we afscheid, waarbij al enige tranen vloeiden omdat ineens gerealiseerd werd dat het morgen alweer voorbij zou zijn. Sommige leerlingen willen dan ook nog niet naar huis, een goed teken  Het betekent dat zij zich welkom en betrokken voelden bij de gastgezinnen en onze school...een mooi compliment!

Wij willen graag iedereen bedanken die ons geholpen heeft deze week. Alle collega's die ons ondersteunden daar waar nodig, de collega's die onze lessen hebben overgenomen en speciaal de ouders die deze "vreemdelingen" in hun huis en leven toelieten!

Het was een onwijs vermoeiende week, maar het was de moeite meer dan waard.