maandag 16 december 2013

Verslag Turkije Marieke

Day 1:

Vandaag zijn we aangekomen met het vliegtuig. En dan staan ineens onze gastgezin  kinderen onverwachts op het vliegveld! Dat was een hele verrassing. Want ons was verteld dat je afgezet werd bij je gastgezin in het huis. Daarna ging je mee met je gastgezin naar je huis toe. Sena haar ouders waren heel erg aardig. Allen kon de moeder niet zo goed Engels, maar de vader juist wel heel goed. Soms was dat best irritant want hij vroeg super veel dingen. Toen ik bij het huis aankwam gingen we middageten. Ik kreeg soep. Dat was echt verschrikkelijk vies maar de rest was wel te doen op zich. Ik werd helemaal vetgemest met eten. Elke keer schepte ze weer meer op mijn bord terwijl ik het helemaal niet wilde op zich wel lief maar toch.. Die middag ging ik met het gezin ( vader, moeder, Sena ) een kijkje nemen door Antalya. Naar een paar winkeltjes en een paar mooie plekken. Ik had van Sena 3 armbandjes gekregen! Daarna gingen we eten bij de Mc Donalds ’s en in de avond terug naar het huis. Toen kreeg ik nog een toetje! ( of ik nog niet genoeg op had ). Daarna kwamen Merel en Elif ( waar Merel verbleef ) naar ons toe. We hebben elkaar Turkse en Nederlandse woordjes geleerd dat was erg gezellig! Toen ze weg waren gingen we naar bed toe. Ze gaan echt super laat naar bed! Ik vond deze dag super leuk maar ik had ook vee heimwee omdat ik telkens Engels moest praten. Dat was ook best wel moeilijk.
Day 2

We waren de vorige dag laat naar bed gegaan dus hadden we die ochtend lekker uit kunnen slapen. Toen we uit bed gingen, gingen we meteen ontbijten. Deze keer was Sena’s oom en tante er. En haar pas geboren neefje. En daarna kwamen de overburen ook nog. De vader van Sena legde me uit dat elke week mensen blijven eten. Iedereen was aan het praten en ik verstond er geen poep van, maar ik wist dat ze het over mij hadden want ze keken en wezen naar me. En ze hadden het over Holland (dat verstond ik wel). Om 1u kwamen Merel en Elif weer. (weer eindelijk Nederlands praten!). We gingen met zijn 4en paardrijden! ( ook al houd ik niet van paarden ). Het was super gezellig. Die avond gingen we ook nog met zijn allen naar het pretpark! Dat was ook super leuk. Dit was een super leuke dag.

Day 3
Vandaag ging ik voor het eerst naar de school van Sena! Het was heel anders dan bij ons. Ten eerste gingen we met de schoolbus naar school heel vreemd. Je werd dan opgehaald. Ze zijn daar ook veel strenger en iedereen moet een schooluniform aan. En alle meisje waren verplicht hun haar in een staart te dragen. En ik werd door iedereen achtervolgd! Echt super eng! Verder was het heel erg gezellig. Na school gingen we terug met de schoolbus en hebben we nog even afgesproken met Merel en Elif.

Day 4
We gingen weer naar de school van Sena. Toen we op school aankwamen moesten we even wachten en toen gingen we (zonder de gastgezin kinderen) als eerst naar de gouverneur. Dat was allemaal heel plechtig. Toen dat gebeurd was gingen we naar de burgemeester van Antalya. Toen dat eindelijk was gebeurd moesten we ook nog eens naar de minister van onderwijs. Ik had er helemaal geen zin meer in. Al dat plechtige gedoe. Daarna gingen we wel wat leukers doen. We gingen naar het museum van Antalya. Maar doordat we zolang bezig waren geweest met dat plechtige gedoe konden we niet zo lang. Daarna weer terug naar school en met de schoolbus naar huis.

Day 5
We gingen weer naar de school van Sena. We moesten weer even wachten en toen gingen we naar super mooie watervallen! Onderweg kwamen we kamelen tegen waar ik op heb gereden! Het was wel eng maar super gaaf. De watervallen waren erg mooi en ik heb veel foto’s gemaakt. Daarna mochten we winkelen. Daar heb ik een paar souvenirtjes gekocht. In de avond hadden we afgesproken om met zijn allen te gaan bowlen (kind met gastgezinkind).

Day 6
We gingen weer naar de school van Sena. Vanaf daar gingen we naar de oude stadjes Perge en Aspendos. Het was erg mooi en indrukwekkend om te zien hoe de mensen toen leefden. Nadat we daar waren geweest gingen we lunchen. We aten kebab. Ik vond het niet zo lekker want het vlees smaakte naar vuur… Daarna nog wat drinken en toen terug naar school. En met de schoolbus naar huis.

Day 7
Vanochtend gingen we als gewoonlijk met de schoolbus naar school. Daar volgden we 1 les. De volgende les begonnen we met het European Graffiti project. Iedereen moest met zijn/haar gastgezin een letter maken op een groot vel papier. EUROPEAN GRAFFITI. We gingen daarmee op de foto. Toen gingen we winkelen. Helaas niet met de Turkse kinderen. En in dat winkelcentrum hebben we nog met zijn allen gebowld. En dat was dan de laatste dag ;( …. Ik vond het super jammer om weg te gaan. Maar had wel zin om weer lekker thuis te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten